Socialno-čustveni razvoj otrok

  1. 0–1 leto: Oblikovanje navezanosti in osnovne čustvene regulacije

V prvem letu življenja otrok deluje po principu ugodja in neugodja, saj njegovi možgani še niso dovolj razviti, da bi razumel vzrok svojega nelagodja. Čustveni izrazi so neposreden odraz njegovega notranjega stanja, saj še ne zmore nadzorovati izražanja čustev. Na občutke neugodja se odziva predvsem z jokom, ki je njegov osnovni način komuniciranja. Zelo pomembno je, da je otrokovo okolje nežno, umirjeno in mu zagotavlja občutek varnosti. V tem obdobju se oblikujejo prve navezanosti, kakovost katerih pomembno vpliva na kasnejši socialno-čustveni razvoj. Dojenčki že zgodaj izražajo osnovna čustva, kot so veselje, žalost, jeza in strah.

  1. 1–3 leta: Razvoj samoregulacije in socialnih interakcij


Med 1. in 2. letom starosti se poveča količina negativnega čustvenega odzivanja, še posebej, če se odrasli ne odzovejo na otrokove pobude k dejavnosti. Po prvem letu začne otrok doživljati kompleksnejša čustva, kot so zavist, ponos, krivda, ljubosumje in sram. Pri dveh letih pa se pojavi samozavedanje – otrok se ne le čustveno odziva, temveč se tudi zaveda svojih čustev. V tem obdobju lahko otrok razvija osnovne strategije za uravnavanje čustev, čeprav še vedno pogosto impulzivno izraža frustracijo. Povečuje se sposobnost empatije, zato postajajo socialne interakcije bolj kompleksne, otrok pa postopoma razvija prve prijateljske vezi.

  1. 3–6 let: Krepitev samokontrole in sodelovalnega vedenja


V zgodnjem otroštvu otrok vse bolje prepoznava in razume temeljna ter kompleksnejša čustva. Med 4. in 5. letom začne razumeti čustva drugih ljudi z vidika njihovih mentalnih stanj, prepričanj in želja. Njegovo razumevanje čustev tako ni več zgolj egocentrično. Otrok napreduje pri nadzoru nad čustvenim doživljanjem in izražanjem, ki postaja bolj uravnoteženo in socialno sprejemljivo. Razvoj moralnega presojanja otroku omogoča boljšo socialno prilagodljivost, saj vse bolj razume pravila in pričakovanja socialnih skupin. Vloga vrstnikov postaja vse pomembnejša, kar vpliva na razvoj prosocialnega vedenja in socialne identitete.

Čustveno neregulirano vedenje

Čustvena neregulacija se nanaša na težave pri prepoznavanju, izražanju in obvladovanju čustev na ustrezen način. Otrok doživlja tako močna čustva, da jih ne uspe nadzirati oz. ne zmore učinkovito uravnavati svojih čustvenih odzivov, kar pogosto vodi v impulzivno vedenje, izbruhe jeze ali intenzivne čustvene reakcije.

Ključni znaki čustvene neregulacije pri otrocih:

  1. hitri in intenzivni čustveni izbruhi (npr. jeza, žalost, frustracija),
  2. težave pri umirjanju po stresnih dogodkih,
  3. impulzivnost in težave s samokontrolo,
  4. nihanje razpoloženja brez očitnega razloga,
  5. nizka toleranca na frustracijo,
  6. pogoste težave v socialnih interakcijah.

Zakaj se pojavlja neregulirano vedenje?

  1. Nevrološki razvoj – predšolski otroci še nimajo v celoti razvitega prefrontalnega korteksa, ki je odgovoren za nadzor impulzov.
  2. Stres in frustracija – spremembe v okolju, nerealna pričakovanja odraslih ali preobremenjenost lahko vodijo do čustvenih izbruhov.
  3. Pomanjkanje učnih priložnosti – če otroci ne dobijo priložnosti za učenje samoregulacije skozi igro in modeliranje vedenja, težje razvijejo strategije obvladovanja čustev.
  4. Čustvena stiska – otroci, ki doživljajo strah, negotovost ali pomanjkanje varnosti, lahko kažejo več znakov impulzivnosti in neskladnega vedenja.

Regulacija čustveno nereguliranega vedenja otrok

Obstajajo različni pristopi za podporo otrokom pri razvoju čustvene regulacije. Ti vključujejo tako preventivne strategije kot tudi intervencije v trenutkih čustvene stiske.

Strategije za krepitev čustvene regulacije

  1. Učenje prepoznavanja in poimenovanja čustev: otroci se morajo naučiti, kako prepoznati svoja čustva in jih izraziti na primeren način. Pomagajo lahko igre, zgodbe in vizualni pripomočki (npr. kartice z izrazi obrazov).
  2. Modeliranje in vloga odraslih: odrasli igrajo ključno vlogo pri učenju regulacije čustev. Pomembno je, da vzgojitelji in starši sami modelirajo primerne strategije soočanja s stresom.
  3. Tehnike dihanja in sprostitve: globoko dihanje, postopno mišično sproščanje in vizualizacija lahko pomagajo otrokom pri umirjanju.
  4. Razvoj samonadzora in potrpežljivosti: igre, kot so „počakaj in reagiraj“ ali „stop – premisli – deluj“, pomagajo otrokom krepiti samokontrolo.

Intervencije v trenutku čustvene neregulacije

  1. Sočutno poslušanje in validacija čustev: pomembno je, da otroka ne kaznujemo zaradi intenzivnih čustev, temveč mu pomagamo razumeti, kaj doživlja.
  2. Uporaba nevtralnega tona in jasnih meja: odrasli morajo ostati mirni in otroku ponuditi varno okolje za izražanje čustev.
  3. Preusmerjanje pozornosti: ko je otrok preveč vznemirjen, mu lahko pomagamo preusmeriti pozornost na nekaj pomirjujočega (risanje, senzorične igrače, glasba).
  4. Pogovor po umiritvi: ko se otrok umiri, je pomembno, da skupaj analiziramo, kaj se je zgodilo, in poiščemo boljše strategije za prihodnje situacije.

Razvoj čustvene regulacije je dolgotrajen proces, ki zahteva podporo odraslih, strukturirano okolje in dosledne strategije učenja. S pravilnimi pristopi lahko otrokom pomagamo, da razvijejo boljše načine soočanja s čustvi in gradijo pozitivne socialne odnose. Čustvena regulacija je namreč pomembna za otrokov kognitivni razvoj, socialno prilagojenost in splošno duševno zdravje.

VIRI:

Gottman, J. M., Katz, L. F. in Hooven, C. (1996). Parental meta-emotion philosophy and the emotional life of families: Theoretical models and preliminary data. Journal of Family Psychology, 10(3), 243–268. https://doi.org/10.1037/0893-3200.10.3.243

Gross, J. J. (2014). Emotion regulation: Conceptual and empirical foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (2nd ed., pp. 3–20). The Guilford Press.

Murray, D. W., Rosanbalm, K., Christopoulos, C. in Hamoudi, A. (2015). Self-regulation and toxic stress: Foundations for understanding self-regulation from an applied developmental perspective (OPRE Report #2015-21). Office of Planning, Research and Evaluation, Administration for Children and Families, U.S. Department of Health and Human Services. https://www.acf.hhs.gov/sites/default/files/documents/opre/self_regulation_and_toxic_stress_report_revised_final_508.pdf

Siegel, D. J. in Bryson, T. P. (2012). The whole-brain child: 12 revolutionary strategies to nurture your child’s developing mind. Delacorte Press.

Besedilo: svetovalni delavki Tijana Zlobec, mag. prof. inkl. ped. in Katrin Češčut Bandelj, mag. psih.

DOSTOPNOST