OTROCI S POSEBNIMI POTREBAMI

OTROCI S POSEBNIMI POTREBAMI

V našem vrtcu spoštujemo različnost, zato namenjamo otrokom s posebnimi potrebami še posebno skrb in pozornost. Zakon o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s posebnimi potrebami (v uporabi od 1. 1. 2019) ureja celostno zgodnjo obravnavo otrok s posebnimi potrebami in otrok z rizičnimi dejavniki v predšolskem obdobju. Storitve zgodnje obravnave izvajajo v okviru  javne mreže javni vrtci in drugi vzgojno izobraževalni zavodi, socialnovarstveni zavodi, centri za socialno delo, centri za duševno zdravje in svetovalni centri. Pravočasna in ustrezna obravnava v predšolskem obdobju in inkluzivna naravnanost v vrtcu sta osnovna pogoja za optimalni razvoj sposobnosti vseh skupin predšolskih otrok z različnimi težavami. Temeljno načelo je kar najzgodnejše odkrivanje otrokovih težav in posebnih potreb ter takojšnje zagotavljanje ustrezne pomoči otroku in njegovi družini.

Število otrok z zapisnikom multidisciplinarnega tima oz. individualnim načrtom pomoči družini se med šolskim letom spreminja. Otroci s posebnimi potrebami v predšolskem obdobju so otroci z razvojnimi zaostanki, primanjkljaji, ovirami oz. motnjami na telesnem, spoznavnem, zaznavnem, socialno-čustvenem, sporazumevalnem področju ter dolgotrajnimi boleznimi. Dodatno pozornost je potrebno nameniti tudi otrokom z rizičnimi dejavniki v predšolskem obdobju – to so zlasti dejavniki tveganja, ki nastanejo v nosečnosti, med ali takoj po porodu ter dejavniki, ki se pojavijo kasneje zaradi bolezni ali slabega socialno-ekonomskega položaja družine. Vsi našteti dejavniki lahko vplivajo na kasnejši otrokov razvoj. Če vrtec pri otroku zazna težave v razvoju, starše z opažanji seznani svetovalna služba vrtca. Staršem svetuje obisk osebnega zdravnika z namenom natančnejše diagnostike. Za starše vrtec izpolni obrazec Obvestilo vrtca otrokovemu osebnemu zdravniku, ki starše po strokovni presoji napoti v center za zgodnjo obravnavo – razvojno ambulanto. Otroci s posebnimi potrebami, ki prejmejo zapisnik multidisciplinarnega tima, so v vrtcu usmerjeni v dva programa:

  • program za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo (otrok je vključen v »redni« oddelek vrtca in mu je skladno z zapisnikom multidisciplinarnega tima nudena dodatna strokovna pomoč/fizični spremljevalec in/ali ustrezni pripomočki, v oddelku, v katerega je vključen, pa se izvajajo tudi ustrezne prilagoditve vzgojno-izobraževalnega dela);
  • prilagojen program, ki ga izvajamo v enoti Lehte.

Glede samih postopkov pomoči in možnostih glede obeh omenjenih programih v našem vrtcu, vam predlagamo, da se posvetujete z našo svetovalno službo. Za otroke s posebnimi potrebami strokovna skupina, ki jo imenuje ravnateljica vrtca, pripravi individualiziran program, v katerem so natančneje opredeljeni cilj, prilagoditve, strategije za vključevanje otroka v skupino itd. (več v ZOPOPP).

PRILAGOJEN PROGRAM ZA PREDŠOLSKE OTROKE

 V enoti Lehte imamo v šolskem letu 2024/25 dva oddelka s prilagojenim programom v katerega so vključeni otroci, ki so v skladu z zapisnikom multidisciplinarnega tima usmerjeni v prilagojen program za predšolske otroke. Maksimalno število otrok v enem oddelku je 6, v oddelku za otroke z avtističnimi motnjami pa 4. Za vsakega vključenega otroka je pripravljen individualiziran program. V oddelku s prilagojenim programom je mnogo več priložnosti za osebni pristop kot v rednem oddelku vrtca in s tem tudi za individualizacijo, tj. prilagajanje vzgojno-izobraževalnega procesa posameznemu otroku (njegovim zmožnostim, trenutnemu interesu, počutju …). V sodelovanju z drugimi oddelki v enoti Lehte sooblikujemo inkluzivno okolje za vse otroke.

PROGRAM ZA PREDŠOLSKE OTROKE S PRILAGOJENIM IZVAJANJEM IN DODATNO STROKOVNO POMOČJO
 
Dodatna strokovna pomoč v vrtcu je namenjena pomoči za premagovanje primanjkljajev, ovir oziroma motenj v programu za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo. Ura dodatne strokovne pomoči obsega 45 minut neposrednega dela z otrokom. Dodatno strokovno pomoč izvajajo strokovni delavci, ki izpolnjujejo z zakonom in drugimi predpisi določene pogoje. V našem vrtcu dodatno strokovno pomoč izvajajo Tina Godina Babuder (vzgojiteljica za zgodnjo obravnavo, mag. prof. ped.), Katrin Češčut Bandelj (svetovalna delavka, mag. psih.), Tijana Zlobec (svetovalna delavka, mag. prof. inkl. ped.) in zunanji izvajalci dodatne strokovne pomoči (CKSG Portorož: logopedinji: Mahne, Srpan, specialna in rehabilitacijska pedagoginja Metlika in Štrekelj; Cirius Kamnik: Eiselt Čreslovnik, prof. def.; IRIS Ljubljana: Maljevac, tiflopedagoginja). Otrokom nudijo dodatno strokovno pomoč skladno z zapisnikom multidisciplinarnega tima oz. individualnim načrtom pomoči družini. Pri svojem delu sodelujejo s strokovnimi delavci v oddelku in vodstvom vrtca. K sodelovanju pri pripravi, izvajanju in evalvaciji individualiziranega programa so vabljeni tudi starši otrok s posebnimi potrebami, saj verjamemo, da je sodelovanje med starši in vrtcem za otroke še posebej pomembno.

DOSTOPNOST