21. 1. 2025 – DAN BREZ MULTIMEDIJE

Živimo v svetu, kjer je tehnologija prisotna na vsakem koraku. Poleg televizije dnevno uporabljamo tudi telefone, tablice, (prenosne) računalnike, igralne konzole in pametne ure; povečal pa se je tudi trend navidezne resničnosti, kjer za vstop vanjo otroci uporabljajo očala z zasloni in tipali. Učinki vseh omenjenih naprav so za otroke škodljivi, saj negativno vplivajo na otrokov razvoj, mišljenje, zdravje in dojemanje resničnega sveta. Odrasli smo tisti, ki moramo biti otrokom pri uporabi naprav za zgled in jih v svet zaslonov popeljati premišljeno.

Koliko ur na dan lahko otrok preživi pred zasloni?

0–2 leti: otrok naj ne bo izpostavljen zaslonom

  • Malčki potrebujejo predvsem našo polno pozornost, da jih gledamo v oči, jim pojemo, pripovedujemo, se z njimi igramo in jih crkljamo. S tem ustvarjamo varno in prijetno okolje za otroka ter spodbujamo njegov razvoj na vseh področjih (intelektualni, čustveni in socialni razvoj, razvoj komunikacije, govora ter jezika).

2–5 let: otrok naj bo zaslonom izpostavljen manj kot 1 uro na dan

  • Z otrokom vstopamo v svet zaslonov skupaj in pazimo na vsebino, ki so ji otroci izpostavljeni. Zaslone uporabljamo za družabne stike s sorodniki, prijatelji ali za vsebine, ki bodo otroka kaj naučile. Če se le da, se skušamo izogniti reklamam in močnim vizualnim ter zvočnim učinkom.

6–9 let: otrok naj bo zaslonom izpostavljen največ 1 uro na dan

  • V prvi triadi se odsvetuje, da ima otrok že svoj telefon ali tablico, če pa jo že mora uporabiti, naj bo uporaba omejena na izobraževalne vsebine, ki jih potrebuje za šolo. Priporočljivo je, da se z otrokom o tem pogovorimo in vzpostavimo pravila.

Ne glede na starost otroka pa uporabe zaslonov ne uporabljamo za kaznovanje in nagrajevanje. Zaslon tudi ni ustrezno sredstvo za pomirjanje, uspavanje ali preusmerjanje pozornosti in vsekakor ni otrokova varuška.

Težave, ki se pojavljajo ob pretirani uporabi zaslonov

  1. Otroci neprestano sprašujejo po zaslonih, manj so socialno spretni, v socialnih situacijah se ne počutijo prijetno, posledično pa se začnejo takim situacijam še bolj izogibati;
  2. potrebujejo vedno bolj intenzivne dražljaje, da pritegnejo njihovo pozornost, enostavne in preproste igre jim sploh ne vzbudijo zanimanja;
  3. težave imajo v govornem razvoju, komunikaciji, vzdrževanju pozornosti;
  4. pojavljati se začnejo težave z uspavanjem in s spanjem;
  5. zaslone želijo uporabljati v vedno enakih situacijah (npr. ob hranjenju, pred spanjem);
  6. veliko uporabljajo angleške besede, posnemajo risane junake, junake iz videoigric.

Kako lahko spremenimo naše družinske navade uporabe zaslonov?

  1. Postavimo si pravila, ki jih upoštevajo vsi družinski člani.
  2. Če je otrok dovolj star, se z njim pogovarjamo o doživljanju vsebin in čustvenem odzivu nanje.
  3. Med obroki uvedemo čas brez zaslonov.
  4. Ob določenem času v dnevu vsi ugasnemo oz. odložimo zaslone za določeno obdobje (npr. popoldne za 2 uri).
  5. Določimo mesto, kjer čez noč pustimo zaslone (jih ne nosimo v spalnico in otroške sobe).
  6. V spalnici nimamo naprav z zasloni.
  7. Uvedemo dan brez zaslonov.
  8. Naprav z zasloni ne uporabljamo kot dejavnost v ozadju (npr. prižgana televizija v času obroka).

V teoriji je seveda vse preprosto, vsak pa more zase in za svojo družino najti najboljšo rešitev. Prvi zgled otroku je starš sam. Pomembno je, kakšen zgled smo otroku, saj se otrok uči od nas s posnemanjem. Če sami prekomerno uporabljajo zaslone, se bodo tega naučili tudi otroci. Če s telefoni preusmerjamo pozornost otroka, ga prikrajšamo priložnosti za učenje konstruktivnega uravnavanja čustev.

Zato, starši:

  1. Skupaj z otrokom listajte slikanice, berite pravljice, pojte pesmi.
  2. Igrajte se z otrokom družabne igre, sestavljajte sestavljanke, rišite, ustvarjajte, zgradite gradove in ceste iz kock.
  3. Pojdite z otrokom na sprehod v naravo.
  4. Peljite otroka na izlet ali na obisk k sorodnikom ali njegovemu najboljšemu prijatelju/najboljši prijateljici.
  5. Skupaj specite palačinke, piškote, kolačke.
  6. Zgradite trdnjavo v dnevni sobi in se igrajte viteze in princese ali gusarje…

Možnosti je veliko. Preusmerite pozornost iz zaslonov v resnični svet. Otroci bodo veseli, da ste jim namenili pozornost in tako jih boste najbolj osrečili, sami pa bodo mogoče za tisti dan pozabili na telefon ali televizijo. Tudi resnični svet je lahko zabaven.

Povzeto po:

  1. Arh, J. (2024). Družinska e-pravila: povzetek šole za starše. Dostopno na https://vrtec-sezana.si/?page_id=5439.
  2. Vintar Spreitzer idr. (2021). Smernice za uporabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih: Priročnik za strokovnjake.

Besedilo: Tina Godina Babuder, vzgojiteljica za zgodnjo obravnavo, in Katrin Češčut Bandelj, mag. psih., svetovalna delavka

DOSTOPNOST